
Det är summan av alla jobb som gör att vi är där vi är idag
NBH tror på kraften i att göra ett gott jobb. Och att vi verkligen kan göra skillnad. Ett gott jobb som innebär att du som kund får en lösning som gör att du kan jobba vidare som om inget hänt. Japp, det är sant. Du kommer knappt märka att vi varit där. Förutom att vi fixat det vi lovat förstås. Övertygad än? Om inte läs vidare.
Vi hoppas och tror att den goda kraften driver en positiv förändring i vår bransch. Och förvandlar en skitig bransch till något så mycket bättre. Vårt arbete handlar helt enkelt om sann glädje och stolthet över det vi utför. Betonghåltagning.

Detta här är bland det roligaste vi vet
Det finns saker som är viktigare än betonghåltagning. Men knappast något som är roligare. Så nördiga är vi. Fyra gubbar som hunnit fylla 30 allihop. Vi möttes för många år sen på en golftävling på en helt omöjlig bana med helt omöjliga klubbor. Den utflykten la grunden för vårt framtida bolag. Det visste vi inte då. Men låt oss ta det från början.
Tim Fritiof är den som startade bolaget. Bakom sig har han drygt 20 års erfarenhet. En väldans massa år för en så ung kille. Men faktum är att han började redan som 13-åring. Då hängde han med farsgubben ut på håljobb. Skolan var inte något alternativ för en med myror i brallan. Om man säger så.
9 saker vi strävar efter — för att ge dig det du behöver
-
Struktur
-
Effektivitet och snabbt jobb (möjligt tack vare våra medarbetare och maskiner)
-
Funktionellt, extremt städat
-
Allt material i bilen
-
Vad kan vi göra bättre? (allt går alltid att förbättra)
-
Nå vår fulla potential
-
Konstant utveckling
-
Våga chansa, inte rädd för att göra bort sig
-
Vår ledstjärna: rätt grej på rätt plats
Vår vision
Vi ska vara den bästa och den enda håltagningfirma våra kunder vill anlita. Vi ska ha en riktigt bra dialog genom hela kedjan och våra kunder ska vara nöjda från första kontakt till faktura.

Vårt löfte
Så kommer vi till det här med varumärkeslöfte. I vår värld existerar inget sånt. Alltså det finns ju en överenskommelse mellan oss och dig som kund. Men vi slänger oss inte med några tjusiga begrepp som ”varumärkeslöfte”. Vi jobbar ju med betong. Eller om man ska vara mer precis; med problemlösning. Fast det ligger ju ändå något fint i det här med ett löfte till dig som kund. Så om vi skulle våga oss på att lova något är det följande; Jobbet blir gjort och du blir nöjd!
Våra framgångsfaktorer
Vår drivkraft är att göra ett bra jobb. Att göra det ärligt. Och noggrant. Sen har vi alla en förkärlek för att göra saker ännu lite bättre. Vi skruvar alltid på idéerna kring; hur kan vi göra detta ännu mer effektivt? Hur kan vi vinna tid åt kunderna – och åt oss själva? Hur kan vi ta hjälp av metoden Lean production? Hur skapar vi den bästa arbetsmiljön? Hur får vi kul på jobbet?
Här, i alla frågor (och dess svar), ligger också våra framgångsfaktorer. I alla fall om vi ska tro på vad våra kunder säger.
Uttryckt i punktform blir våra framgångsfaktorer så här
-
Smidigare, enklare, effektivare
-
Struktur, ordning och reda
-
Transparens i ordets rätta bemärkelse
-
Hjärtat på rätta stället

Att göra det omöjliga möjligt
Det låter som en klyscha och det skulle det också kunna vara – om det inte vore för att det är helt sant. Många är de kunder som ringer oss just därför. De vet att vi löser det omöjliga. Det som andra säger inte är möjligt. Faktum är att lösningarna vi kommer fram till många gånger kan vara sådant som aldrig gjorts tidigare.
Och är det som är själva grejen. Triggern. Att ute på fält ställas för ett problem. Att tvingas fundera utanför den berömda boxen, vrida och vända på tankarna, för att till sist komma på en tänkbar lösning – som först var till synes omöjlig – som fungerar. Det ger oss massor. Och kunden enorma fördelar. Right?

Vår maskinpark och verktyg
Teknik har alltid varit ett stort intresse. Effektivisering ett ännu större. Därför syftar vår maskinpark till att göra saker ännu bättre, ännu effektivare. Så finns det något nytt på marknaden som we must have ska vi testa det. Det underlättar vårt arbete, det gör oss mer flexibla och dina grå hårstrån lite färre.
För dig som kund innebär vår moderna och breda maskinpark nämligen att vi kan utföra alla former av projekt. Vi kan ta uppdrag av dig som är verksam inom industrin, fastigheter, bygg, offentlig verksamhet, bostadsrättsförening eller helt enkelt är privatperson.
Vår maskinpark gör att vi kan jobba snabbt och effektivt. Det gör också att kostnaden på sista raden blir mindre. Dessutom skapar det en mer hälsosam arbetsmiljö för våra medarbetare. Samtidigt som det blir mer hållbart för naturen runtomkring oss.
Summa summarum bidrar det till att vi rör oss framåt. Eller att vi ligger i framkant, som man brukar säga.
Att vår bransch är skitig kan knappast undgått någon. Just därför är våra kläder och bilar alltid rena. Fattas bara: betong är ju frätande. Men det är viktigt för oss ur flera aspekter, inte minst för vårt varumärke. Våra bilar är i topskick. Alla medarbetare ansvarar själva för tvätt och rengöring av sina bilar och verktyg. Omsorgen om dessa går inte att ta miste på. Inte sällan hänger vi här på kvällarna, tvättar och rengör.
Här är förresten listan på vår maskin- och verktygsflotta. Det är inte utan att vi är stolta.
Miljö och ansvar
Den här branschen är både tung, skitig och bullrig. Därför tar vi vår arbetsmiljö på största allvar. Vi ska följa de regelverk som finns. Vår arbetsmiljö är viktig. Punkt.
BFB och Byggföretagen – eller vår syn på saken
Som medlemmar i BFB och Byggföretagen åtar vi oss att erbjuda en trygg och säker arbetsplats för våra anställda. Vi har kollektivavtal och samtliga medarbetare är försäkrade. Det innebär en trygghet för dig som kund. Det är också en slags kvalitetssäkring på våra utförda arbeten. Dessutom innebär vårt medlemskap att våra medarbetare inte kommer till skada i sitt arbete. Och att de har schyssta löner.
Ärligt. Vi vill ogillar oseriösa företag som tummar på säkerhet och kvalitet. De är förvisso billiga, men inte sällan medför det problem, som undermåligt jobb som kostar ännu mer när det ska åtgärdas.
Miljö & hållbarhet
Det här med miljö och hållbarhet är viktiga frågor för oss alla. Och som många andra vill vi också dra vårt strå till stacken. Här är vad vi gör för att minska vårt klimatavtryck.
-
Drar ner på transporter (vi har alla verktyg med oss)
-
Planerar jobben med fokus på effektivisering och miljö
-
Samåker när det går
-
Nya senaste tekniken och maskinparken
-
Noga med tvätt av utrustning för längre hållbarhet
-
Nya miljöklassade bilar
-
Tar hand om allt restavfall som borrkärnor och betongskrot
-
Sätter om borr (löder dit nya diamantsegment, slipper ny stålstomme)
-
Minskade transportutsläpp (fyller en pall när vi sätter om borren)
-
Digitaliserar (effektiviserar och minskar pappersanvändning)
-
Vi hjälper varandra tills alla är klara. Vårt i stället för ditt och mitt.
-
Schysst företagskultur där alla är delaktiga och trivs


Buller i arbetet
Det låter mycket när vi jobbar. 120 decibel närmare bestämt. Daglig bullerexponeringsnivå är 80 dB. Högt ljud skadar som bekant vår hörsel. Och har man en gång förlorat den kommer den aldrig åter.
Vi gör vad vi kan för att åtgärda bullernivån. Vi använder verktyg och maskiner med lägre ljudnivå, vi planerar arbetet så att bullerexponeringen minskar och vi använder hörselkåpor.
Lean Production
Vi arbetar efter metoden Lean Production som handlar om att ta tillvara på alla resurser så effektivt som möjligt och samtidigt främja såväl delaktighet som insyn i arbetsprocessen. För vår del handlar det om att optimera våra processer och samtidigt skapa ett värde för våra kunder, genom att vi gör ett effektivare jobb.
Vi gillar enkelt. Och strävar också efter att alla störande moment ska bli så få som möjligt. Alla de här små sakerna har större betydelse än du tror. Ta skohornet till exempel. Det ska alltid hänga på samma ställe. Man vet att det hänger där. Och behöver inte leta varje gång man ska ha på sig skorna.
Alla vill att arbetet ska rulla bättre. Därför är det så viktigt att ta till vara på medarbetarnas idéer. För det mesta blir det en förbättring. Ibland inte. Men då har vi i alla fall provat.
Det kan exempelvis vara att automatisera hanteringen av en produkt, att den beställs per automatik när det är slut. Vi är inte riktigt där än, men vi jobbar på det.

Utbildning
Vår bransch är under ständig utveckling. Därför utbildar vi oss inom såväl miljö och hållbarhet som säkerhet. Vi jobbar ständigt mot att allt kan förbättras och effektiviseras. Utbildningar som vi alla har är Heta arbeten, Säkra lyft och Lift. Great Groups Sälj- och affärsskola är också en utbildning vi gått (eller går).
Vi är stolta håltagare. Och som certifierade håltagare, höjer vi statusen på yrket.
Kommunikation och medarbetarskap
Ett bra arbetslag gör sig inte själv. Grunden läggs i bra kommunikation, delaktighet och gemensamma mål. För ett är säkert: utan våra medarbetare inget NBH i Östergötland.
Hos oss är alla delaktiga. I allt. På riktigt. Våra medarbetare har full insyn i allt, till och med företagets ekonomi. Delaktighet är ett honnörsord hos oss. Vi har en förbättringslista där var och en skriver upp saker som de vill utveckla. Friheten är stor. Liksom lönerna. Varför snåla på det?
När alla får vara med och bestämma byggs en gemenskap där alla tar ansvar. Alla har ju sin infallsvinkel. Det gör att företaget hela tiden utvecklas. Och det är en av de viktigaste faktorerna till vår framgångssaga. Att vi sen har väldigt kul både på och utanför jobbet gör förstås sitt till.
Effektivisering — vad gör vi?
-
Vi har all utrusning med oss. Vi behöver sällan åka ifrån arbetsplatsen för att hämta något.
-
Digital dagbok. Vi bokför allt digitalt vilket bland annat innebär att vi med video dokumenterar våra jobb, både före och efter. Det blir som en slags digital dagbok.
-
Tidrapport, via Fiedley tidrapporterar vi allt vi gör vilket skapar ett bra och relevant underlag för fakturering?
-
Fakturering sker via Fiedley; smidigt och enkelt. Och gör att vi minskar vår administrativa tid som kan användas till mer värdeskapande ting.
-
Vår långa erfarenhet gör att vi ser ”bättre” lösningar på jobben som ska utföras.
20 år senare är drivkraften den samma
Vid 13 års ålder slog han sig ned bredvid pappa i en Renault Master, modell äldre. De åkte ut till byggarbetsplatser och industrier. Släpade tunga verktyg och kablar. De borrade hål i betongkonstruktioner och fundament. I väggar och golv. Det var betonghåltagning på hög nivå. Skitigt. Tungt. Och helt underbart. Sen dess är han fast. 20 år senare är drivkraften densamma; att hitta ännu effektivare lösningar på problemen. För allt går alltid att göra lite bättre. Jobbar även gärna natt. Det är då idéerna blir till.